Podnikání přes prémiové SMS: jen nápad nestačí

21. září 2011  |  Drahomír Tomašuk

Chcete založit své podnikání na prémiových esemeskách? Věnujte zvýšenou pozornost právním podmínkám a povinnostem, jejichž nedodržení může mít neblahé důsledky. Budete-li například vyžadovat osobní údaje jiných lidí, musíte mít registraci poskytovatele služby u Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Na internetu se čas od času objevují různé testy, v nichž uživatelé mohou zjistit své IQ, osobnostní charakteristiku apod. Získání výsledků testu je ovšem podmíněno zasláním tzv. prémiové SMS, tedy textové zprávy, která je zpoplatněna zpravidla několikanásobně víc, než standardní SMS. Provozovatelé takových stránek by měli mít důkladně ošetřeny všechny podmínky, aby se nedostali do konfliktu se zákonem.

Z pohledu občanského zákoníku se jedná o tzv. spotřebitelskou smlouvu uzavíranou prostředky komunikace na dálku (tj. smlouvu mezi poskytovatelem služby jakožto podnikatelem a spotřebitelem uzavíranou prostřednictvím telefonu). Občanský zákoník v těchto případech vyžaduje po poskytovateli služby zveřejnit celou řadu údajů a informací. K tomu lze velice dobře využít obchodních podmínek publikovaných na webových stránkách poskytovatele.

Jiné weby, které vydělávají na prémiových SMS zprávách, jsou založené na soutěžích. Například nabízejí každému x-tému návštěvníkovi, který pošle prémiovou SMS, nějakou věcnou cenu. Tyto tzv. marketingové soutěže lze provozovat bez speciálního povolení. Na rozdíl od jiných druhů soutěží, které už právní předpisy kvalifikují jako loterie a sázky. Podle platného stanoviska Ministerstva financí lze za marketingovou soutěž, která nepodléhá režimu stávajícího zákona o loteriích, označit mj. takové herní koncepty, které neobsahují prvek náhody. Například soutěže s předem stanoveným pořadím, a to i v případě existence vkladu do hry (za který je někdy považováno i zaslání tzv. „prémiové SMS“).

Ačkoliv marketingová soutěž nepodléhá speciální zákonné úpravě, je velmi vhodné připravit a na webových stránkách zveřejnit její pravidla. V nich je třeba řádně identifikovat provozovatele soutěže, uvést jasná pravidla marketingové soutěže (včetně toho, která SMS v pořadí je výherní), vymezit, kdo se smí takové soutěže zúčastnit (například vyloučení účasti nezletilých dětí), informovat o zpracování osobních údajů. Dále je vhodné zařadit informaci o tom, že u výher dodaných výhercům nelze reklamovat případné vady u pořadatele soutěže, ale např. u výrobce či prodejce, u kterého byl předmět výhry zakoupen.

Velmi pravděpodobně se bude navíc jednat o činnosti, při kterých dochází ke zpracování osobních údajů a které budou vyžadovat mj. registraci poskytovatele služby u Úřadu pro ochranu osobních údajů. Například provozovatel soutěže bude potřebovat osobní údaje výherců, aby je mohl jednoznačně identifikovat a cenu jim předat. Uvádění osobních údajů výherců (např. jmen, fotografií apod.) na provozovaných webových stránkách rovněž vyžaduje mít k tomu souhlas výherců.

Naše newslettery

×